Nykyinen nuoriso on syntynyt aikana, jolloin digitaalinen teknologia ja internet ovat olleet jokapäiväinen osa elämää. Televisioista ja tietokoneista on lähes jokaisen lapsen saatavilla, ja monet lapset käyttävät teknologiaa opiskeluun, pelaamiseen ja sosiaaliseen kanssakäymiseen. Tässä keskustelussa tarkastelemme tarkemmin, kuinka lapset kehittyvät digitaalisessa maailmassa.

Tiedämme, että lapset oppivat kielen ja säännöt tunnustamalla, kokeilemalla ja jäljittelemällä, ja nämä samat prosessit toimivat myös lasten digitaalisten taitojen kehittymisessä. Pelien pelaaminen, videoiden katsominen, videopuheluiden tekeminen – nämä ovat esimerkkejä siitä, kuinka lapset hankkivat digitaalisia taitoja leikkiessään ja samalla tunnistavat ja oppivat kyseisen teknologian ja sen mahdollisuuksien käyttöä.

Mutta kuten kaikki taidot, myös digitaalisia taitoja on ohjattava ja tuettava. Aikuisten, kuten vanhempien ja opettajien, tulisi ohjata lapsia tekemään turvallisia ja eettisiä valintoja digitaalisessa maailmassa. Haluamme lapsille turvallisen ja tuottavan digitaalisen elämän, jossa he voivat tutkia, oppia ja kasvaa.

Näemme, että digitaalisuus ei ole pelkästään teknologisten taitojen kehittäminen vaan myös kriittisen ajattelun, mediataitojen ja vuorovaikutustaitojen kehittäminen. Lapsen kyky arvioida mediasisältöjä, ymmärtää tietosuojan periaatteita ja toimia eettisesti verkossa ovat kaikki osa laajempaa digitaalista kansalaisuutta.

Yhteenvetona voidaan sanoa, että lapsen digitaalisen kehityksen tulisi olla tasapainoista – hyödynnetään teknologian tarjoamia mahdollisuuksia leikkiin ja oppimiseen, mutta myös ohjataan ja tuetaan lasta navigoimaan digitaalisessa maailmassa turvallisesti ja eettisesti. Aikuisten tehtävänä on tukea ja ohjata tätä prosessia, huolehtien, että lapsella on turvallinen ja positiivinen kokemus digitalisuudesta.

Tulevaisuuden yhteiskunta vaatii meiltä kaikilta digitaalisuuden taitoja – hienoa, että lapsemme ovat jo nyt kehittymässä niissä!

Muokattu otsikko: Digitaalinen kehitys lapsuudessa: haasteet ja mahdollisuudet 21. vuosisadan yhteiskunnassa